Slitsam dag

Hej alla läsare!
 Dagen har spenderats i bilen tillsammans med mamma. Först blev det thaibuffe där vi åt och drack jättegott. Därefter var det tid för att åka och handla blommor till hennes jobb. Självklart blev det jag som fick göra grovjobbet och släpa runt och lämna alla blommor på de olika avdelningarna. Sedan tog jag bilen hem och han precis komma innanför dörren när jag kom på att jag hade glömt att handla mat inför kvällen så då fick jag dra på mig jackan igen och bege mig ut till bilen igen. När man sedan åter igen var hemma så hann jag sätta mig en timme så ringde mamma och bad att jag skulle hämta henne från jobbet. När jag hämtat henne och såg fram emot att komma hem så ber hon att vi ska åka förbi biltema och köpa någon arbetslampa så klockan hinner rulla på ytterligare. Väl hemma här nu så hinner jag äntligen blogga och detta var min slitsamma vardag god kväll!

Idol

Sitter och kollar på kichen nightmares där självaste kockidolen leder programmet.
Största drömmen är såklart att en gång få arbeta under honom.

Lördag och hemmakväll

Kvällen spenderas framför tv med en hemmagjort hamburgare och underbara låtar från så mycket bättre.

Back to work

Då har man åkt tåg hela dan upp till Gävle igen för att arbeta på Harrys igen. Det va skönt att vara tillbaka och får slita lite. Har fått två helger lovat så det blir precis lagom innan resan.
God natt alla!

Väntan är över

Idag fick jag det efterlängtade samtalet från Harrys bar i Gävle som medelade att jag fick 4 dagar till att testa på jobbet så får jag antagligen jobba efter resan igen. Känns bra att slippa vara mellan 2 jobb plus att det alltid är skönt när det klirrar till i kassan haha.

Yes!!

Far och son dag

I söndags frågade pappa om han och jag skulle åka till Lidköping och spela lite biljard. Vi stack dit och spelade i ca 4 timmar och hade jätterkul. Skönt att få komma iväg lite också.

Kg5 var super!

Tack för jättetrevlig utgång alla härliga människor!

Lev i nuet

Dagen har spenderats hos farmor och farfar där god mat och och fika väntade. Nu blir det till att göra sig i ordning och  tagga utgång med de bästa och se Sahara Hotnights rocka!
Ha det bäst folket !

Fullt redo för jobb!

Hellre värme än kyla

Idag har man varit ute och promenerat en sväng ner till stan och tillbaka. Jag fick besked ifrån Harrys bar att jag skullle få ett schema på några dagar så att jag får starta lite mjukt.

Även om inget finns på papper så känns det otroligt skönt att få arbeta lite o slippa gå hemma under dagarna. Kallt om dagarna börjar det bli också så det blir snart tid för att ta fram vinterjackan.

Kvällen spenderades på restaurang Luna i Mariestad med Robin.

Sista praktiken

Inför mitt sista val så tänkte jag att det kunde vara bra att få lite mer svenska kontakter. Jag letade runt och hittade Thörnströms kök i Göteborg. Jag läste lite om den och fick se att ägaren tidigare hade varit med i kocklandslaget.

Jag tyckte att det lät roligt att få arbeta tillsammans med en sådan duktig kock så jag tog telefonen direkt och slog en signal. Jag fick ja på första försöket åter igen och började leta boende. Min kusin sa att hennes kompis skulle resa bort så jag hyrde hennes lägenhet under min tid i Göteborg. Jag var där i tre veckor och lärde känna flera duktiga kockar.

jag fick arbeta mycket med stora och små avsmakningsmenyer som jag aldrig tidigare gjort. Det var otroligt intresant att arbeta med och att se alla fina upplägg. Det var såklart många nya och härliga smaker att ta in. För alla er som vill lyxa till det lite under en vistelse i Göteborg så är Thörnströms kök ett mycket bra val både för mat och service.

Thörnströms kök

Praktik i Malta

På hösten under mitt sista år så ville jag såklart åka utomlands igen och började däför leta igen. Denna gången hittade jag en restaurang i Malta som var enormt fin.

Jag skrev ett mail till köksmästaren och han tackade ja till att ta emot mig. Jag hittade ett billigt och centralt hotell och åkte åter igen till Arlanda för att lämna Sverige för ett par veckor. När jag kom till restaurangen så träffade jag chefen direkt och vi satte oss och pratade lite. Han tyckte det var jättekul att få dit en svensk kock som ville praktisera hos honom.

Jag var där under 3 veckor och varje dag var enormt roligt att arbeta pga allt nytt som var. Restaurangen hade inriktat sig på fisk och skaldjur och det var något jag inte hade sysslat med så mycket. När mina 3 praktikveckor var slut så var jag besviken att vi inte hade en längre tids praktik. När jag kom tillbaka till skolan så frågade såklart alla om hur min resa hade varit eftersom ingen på skolan någonsin hade haft praktik utomlands.
 Ska man till ett lite finare ställe i Malta så ska man helt klart välja Grill 3301.

Grill 3301

Spanien nästa!

jag hade väldigt mycket praktik under min tid på gymnasiet och våren 2010 var det då ännu en praktikplats att ordna.

Jag kände då att jag ville se något nytt så jag började leta utanför Sverige. Rätt som det var hittade jag en lite finare restaurang i Palma De Mallorca vid namn Fabricia 23 som drivs av två engelska bröder. Det var lite nervöst att ringa men dem var jättetrevliga på telefon och sa att jag jättegärna fick komma dit.

Jag var jätteglad att de tackade ja så snabbt och började genast planera resa och boende. Det som var utmaningen var att hitta ett okej boende som låg nära restaurangen. Jag letade runt på nätet och hittade till slut en kvinna som hyrde ut ett rum mitt i Palma. Eftersom jag inte var där för att praktisera så kände jag att det räckte med ett rum och bokade via telefon. Till slut så kom äntligen dagen då jag skulle åka och pappa körde mig till flygplatsen.

Det var första gången jag flög själv så det var lite nervöst men det släppte snart. Jag trivdes jättebra på restaurangen och personalen var så trevlig mot mig. Under min tid där så lärde jag mig otroligt mycket om tillagningsmetoder och lite mera smaker. Under mina lediga dagar tog jag mig tid att utforska staden och jag märkte ganska snart att min engelska var till ingen nytta för utom på restaurangen då nästan alla människor endast pratade spanska.

Fabricia 23

Hösten 2010

Under hösten årskursen efter var det då tid för praktik igen och jag hade åter igen svårt att veta vart jag ville vara.
Lärarna var på Mig långt i förväg och sa att jag var tvungen att komma på nåt ställe snart om jag inte ville vara kvar i skolan och praktisera .

jag kom till slut på vart jag ville vara. Jag valde då Church Street Saloon i Gävle där jag tidigare varit och ätit. Jag var där under sex veckor och fick sedan sommarjobb där. När man kommer in på restaurangen så får man den gammla vilda västern känslan tillbaka. Serveringspersonalen hälsar en välkommen och portionerna är enorma.

För alla er som älskar mexikansk mat så rekomenderar jag verkligen Church Street. Jag kan garantera att ni inte går hungriga därifrån.

Church Street Saloon

Våga göra något nytt

Go kväll kära läsare!

Jag tänkte berätta lite om mina praktikplatser under gymnasietiden.
Under mitt första år på gymnasiet så skulle vi ut på vår första praktik i ett par veckor och jag visste inte alls vart jag ville vara. Jag kände att jag ville sikta högt direkt för att få ut så mycket som möjligt av praktiken. Jag gick in på datorn och sökte på de bästa restaurangerna i Sverige och fick då bland annat upp Grythyttans gästgivargård.

Jag läste lite om restaurangen och fick då se att Carl Jan Granqvist hade varit chef där. Då tänkte jag att det kunde vara roligt och spännande att få träffa en riktig matprofil. Jag ringde dit direkt och frågade om jag fick komma dit och praktisera och jag fick ett ja.  När jag först gick in i gästgivargården så kändes det väldigt gammaldags. Golvet knarrade när man gick runt men Under min vistelse där så fick jag se otroligt mycket nytt och känna många nya smaker som jag inte ens visste fanns.

Grythyttan

När längtan blir för stor

God eftermiddag alla läsare!

Jag blev så glad igår kväll när jag såg hur många besökare som verkligen hittat hit. Det ger mig såklart stor motivation till att fortsätta blogga. Idag är det exakt en månad kvar tills jag sticker till Filippinerna och är borta en månad. Det ska självklart bli skönt att få lite semester men också få lite ny inspiration av den annorlunda kulturen som är där.

Jag har varit där en gång tidigare men det var för ca två år sedan och jag längtar redan tillbaka. Skönt att slippa den kalla vintern också haha. När jag var där sist så blev det ju att man bara sprang igenom allt eftersom allt var nytt. Men denna gången ska jag verkligen se mig omkring och upptäcka allt nytt som finns som tex alla underbara stränder som finns i närheten och såklart alla restauranger och nattklubbar. Tar såklart med mig datorn så jag kan blogga om allt som händer.

Filipinerna

Jobbsök

Idag har man pratat med köksmästaren på Harrys bar i Gävle och väntar nu på besked om anställning. Hoppas innerligt att jag får jobbet så att jag slipper gå arbetslös hemma och pengar är alltid välkommet på kontot.

Hjärtligt välkomna till min nystartade blogg

Hej! Mitt namn är Adam och varmt välkommna till min blogg. Jag är 19 år och bosatt i Mariestad. Jag bestämde mig i väldigt tidig ålder för att utbilda mig till kock på Vänergymnasiet i Mariestad. Jag älskar att resa, laga mat och träffa nya människor. Jag är alltid glad och älskar att prata med folk. Musik lyssnar jag på dagligen o de varierar kraftigt beroende på vilket humör jag är på. Jag älskar sjölivet och att vara ute i naturen inspirerar mig. Min dröm är att en dag öppna en egen restaurang någonstans i Usa.